Kjøpsbetingelser
Generelle vilkår og betingelser
Proweb Design v/Vefald, organisasjonsnummer 921 713 223 driver nettstedet Boltreplassen.no («Boltreplassen»). Kontaktinformasjon til Boltreplassen finner du under «kontakt oss». På Boltreplassen kan du kjøpe varer og tjenester direkte fra Boltreplassen, og varer og tjenester fra våre samarbeidspartnere. Boltreplassen vil informere om det er Boltreplassen eller samarbeidspartner som selger og leverer varen eller tjenesten. Informasjon om det vil du finne på den aktuelle produktsiden. Om du kjøper en vare eller tjeneste fra en samarbeidspartner via Boltreplassen, er det samarbeidspartneren du inngår en avtale med. Da praktiseres også samarbeidspartnerens egne generelle vilkår på kjøpet. Vilkårene for gjeldende samarbeidspartner finner du på deres nettside.
Uavhengig av om du varen eller tjeneste kjøpes av Boltreplassen eller en samarbeidspartner, har vi gode rettigheter for forbrukere i Norge. Om du ønsker å lese om rettigheter og plikter ved kjøp kan du følge disse lenkene:
Forbrukerkjøpsloven
Angrerettloven
Markedsføringsloven
Personopplysningsloven
E-handelsloven
Kredittkjøpsloven.
Vilkår og betingelser
1.1 Våre generelle vilkår og betingelser («vilkårene») gjelder når du som kunde forbruker («kunden») gjøre en bestilling via Boltreplassen.no. I de tilfeller hvor vilkårene er de samme, enten du kjøper en vare/tjeneste fra Boltreplassen eller en samarbeidspartner, omtales Boltreplassen og samarbeidspartneren som «selgeren».
1.2 Når du handler via Boltreplassen.no, inngås avtalen mellom deg og Boltreplassen, og/eller mellom deg og en eller flere av våre samarbeidspartnere. Du kan alltid se på produktsiden hvem som er selger. Selv om du kun handler én vare fra en samarbeidspartner via Boltreplassen.no, aksepterer du også våre vilkår og betingelser og vår personvernserklæring.
1.3 For å handle på Boltreplassen.no må man være minst 18 år. Selgeren forholder seg retten til å avvise eller endre bestillinger ved mangelfull eller uriktig personopplysninger.
1.4 Selgeren ønsker å gi så korrekt informasjon som mulig om varene, men skrivefeil/trykkfeil kan forekomme. Bilder som brukes på siden er illustrative, og kan en sjelden gang avvike fra varens utseende, mengde, funksjon eller opprinnelse. Boltreplassen er ikke ansvarlig for informasjon som kommer fra en samarbeidspartner eller tredjepart.
1.5 Vi tar forbehold om at feil i lagersaldo kan forekomme. Skulle en eller flere av varene på ordren være utsolgt grunnet feil i lagerbeholdning, vil vi ta kontakt med deg.
1.6 Eventuelle prisendringer som skjer etter bestillingstidspunktet, får ikke tilbakevirkende kraft.
1.7 Innholdet på Boltreplassen eies av Boltreplassen, våre samarbeidspartnere eller utsteder av lisens. Informasjonen er beskyttet av immaterialrettslovgivningen og markedsføringsloven. Dette betyr at varemerker, selskapsnavn, produktnavn, bilder og grafikk, design, layout og informasjon om produkter, tjenester og annet innhold ikke tillates kopiert eller brukt uten etter skriftlig forhåndsamtykke fra Boltreplassen.
2. Kontrakter og bestillinger
For å gjennomføre en bestilling hos Boltreplassen, må kunden akseptere de generelle vilkårene. Ved å akseptere vilkårene erkjenner kunden å ha lest vilkårene, informasjon om personopplysninger og informasjonskapsler (cookies) og samtykker til bruk i samsvar med Boltreplassens personvernerklæring, les dem her: https://boltreplassen.no/personvernerklaering/.
Uansett om kunden bestiller en vare fra Boltreplassen eller en samarbeidspartner, så vil Boltreplassen bekrefte bestillingen din. En kjøpsavtale er inngått når Boltreplassen har bekreftet Kundens bestilling, og kunden har mottatt en bestillingsbekreftelse fra Boltreplassen via epost. Selgeren oppfordrer kunden til å oppbevare bestillingsbekreftelsen for eventuelle, fremtidige kontakt med selgerens kundeservice om bestillingen. Kunden har rett til å kansellere sin bestilling inntil den er blitt bekreftet av Boltreplassen. Hvis bestillingen kanselleres, skal selgeren refundere eventuelle betalinger kunden eller hans/hennes kredittkortselskap har gjort i forbindelse med bestillingen.
3. Kundeinformasjon osv.
Boltreplassen anbefaler at kunden oppretter en brukerkonto før det foretas kjøp på Boltreplassen.no. Hvis kunden registrerer sin brukerkonto og/eller legger inn en bestilling, vil kunden bli bedt om å oppgi personopplysninger. Kunden bekrefter at informasjonen som er gitt, er korrekt og fullstendig og er ansvarlig for eventuelle feil i den informasjonen som er gitt. Informasjon om Boltreplassens behandling av personopplysninger er gitt i vår personvernerklæring.
Kunden lover å sørge for at ingen andre enn kunden bruker kundens innloggingsopplysninger. Kunden tillates ikke å videreformidle brukernavnet eller passordet sitt til noen og skal sørge for at eventuell dokumentasjon med informasjon om brukernavn og passord oppbevares slik at uautoriserte personer ikke får tilgang til informasjonen. Kunden skal uten opphold gi Boltreplassen melding hvis det oppstår mistanke om at en uautorisert person har fått tilgang til Kundens passord. Kunden er ansvarlig for alle kjøp gjort med Kundens innloggingsinformasjon hvis kunden ikke har gitt slik melding.
Hvis Boltreplassen har mistanke om at kunden misbruker sin brukerkonto eller sin innloggingsinformasjon eller på annet vis krenker vilkårene, har Boltreplassen rett til å blokkere kundens tilgang til brukerkontoen. Boltreplassen har videre rett til å tildele kunden ny innloggingsinformasjon.
4. Priser, avgifter og betaling
Prisene angitt på Boltreplassen gjelder for bestillinger lagt inn på Boltreplassen. Alle priser er angitt i norske kroner og er inklusive MVA. Prisene omfatter ikke betalings- og forsendelsesavgifter som gis separat. Kunden kan betale for kjøpet på den måten som er angitt på Boltreplassen. Boltreplassen tilbyr betaling med Klarna, Vipps, bankkort, kredittkort eller med Paypal. Om Kunden betaler med kredittkort eller debetkort, reserveres beløpet. Beløpet trekkes fra konto når selger sender bestillingen. Les mer om våre ulike betalingsalternativer under «Kundeservice» og fanen «Betaling og frakt».
5. Levering og forsendelse
5.1 Produkter på lager leveres normalt innen det antall virkedager som er angitt på Boltreplassen. Med mindre noe annet er avtalt (for eksempel i forbindelse med reservering av produkter som ikke finnes på lager), er normal leveringstid er 2-6 virkedager. Når vi har salg, eller det av andre grunner kan være særlig stor pågang, kan ekspederingen av bestillinger og henvendelser ta noe lenger tid. Vår erfaring er at Posten gir en leveringstid på 2-4 virkedager. Spesielle leveransevilkår for varer og tjenester kjøpt av samarbeidspartnere finner du på samarbeidspartnerens vilkårside.
5.2 Den forventede leveringstiden er angitt i bestillingsbekreftelsen, i utsjekkingen og/eller på den aktuelle produktsiden på Boltreplassen. Hvis det er leveringsforsinkelse, vil selgeren informere deg om dette og vil fortsette å holde kontroll over bestillingen. Med mindre noe annet er uttrykkelig avtalt, og hvis en levering forsinkes mer enn 30 virkedager og ikke skyldes deg som Kunde, har du rett til å kansellere kjøpet.
5.3 Hvis en pakke skal hentes på et spesifikt leveringssted, må Kunden gjøre det innen det tidsrommet som er angitt i meldingen. Pakker skal normalt hentes personlig med gyldig identifikasjon og bestillingsnummer. Kunden kommer til å få en melding om levering som angir når og hvor pakken må hentes eller mottas. Meldingen skal kunne gis med e-post, vanlig post, og hvis Kunden har meddelt et mobilnummer, også via telefon eller SMS. Selgeren har rett til å debitere Kunden for en avgift på 300 kroner om pakken ikke hentes.
5.4 Det er ditt ansvar å sørge for at informasjonen som er registrert inn i ordren er korrekt. Dette for at vi skal kunne få tak i deg, sende deg rett vare og til rett leveringssted. Verken vi eller transportør dobbeltsjekker informasjonen som er oppgitt.
5.5 Etter at du har mottatt produktene bør du, så snart som mulig, undersøke om leveransen er i samsvar med ordrebekreftelsen, om produktene er blitt skadet under transporten, eller om produktene ellers har feil eller mangler. Ikke nøl med å ta kontakt dersom noe ikke samsvarer med forventningene.
6. Angrerett, retur og reklamasjon
6.1 Angrerett Når produkter kjøpes på Boltreplassen, har Kunden en 14-dagers angrerett i samsvar med gjeldende angrerettlov og forbrukervernlovgivning. Det betyr at Kunden har rett til å kansellere ethvert kjøp ved å gi melding om dette innen 14 dager fra da Kunden eller hans/hennes representant mottok det bestilte produktet (angrerettsfristen)
6.2 Angreretten gjelder ikke for følgende produkttyper:
– produkter lagd etter Kundens spesifikasjon, eller som ellers har fått en tydelig, individuell karakter,
– produkter med brutte forseglinger som returneres på grunn av helsevernrelaterte eller hygieniske årsaker (for eksempel undertøy, kosmetikk, in-ear hodetelefoner, badeutstyr, hårføner og lignende produkter, barbersaker, elektriske tannbørster, vekter, elektriske puter og fotbad),
– et produkt som sannsynligvis forringes eller utløper raskt,
– audio- eller bildeopptak (for eksempel CD-plater) eller datamaskinprogramvare der forseglingen ble brutt etter leveringen, eller
– digitalinnhold som er blitt levert på annet vis enn på et fysisk medium (for eksempel datamaskinprogram, applikasjoner, spill, musikk, videoer eller tekster der tilgang skjer ved nedlasting eller strømming).
6.3 Ved å akseptere de generelle vilkårene, erkjenner og samtykker Kunden i at angreretten ikke gjelder for digitalt innhold levert på annet vis enn på et rørlig medium. I forbindelse med bestilling av et produkt som angreretten ikke gjelder for, kommer Kunden til å få tydelig informasjon.
Dersom Kunden vil angre et kjøp på Boltreplassen, skal Kunden sende en klar og tydelig melding til Boltreplassen før angrefristen utløper. Kunden må i beskjeden oppgi sitt navn og sin adresse og annen relevant informasjon, for eksempel bestillingsreferanse, fakturanummer og navnet på produktet. Hvis Kunden ikke ønsker å bruke den forannevnte beskjeden, skal Kunden kunne bruke standardformularet for angreretten utstedt av Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, se link HER.
6.4 Å returnere varer ved å krysse av for «nektet mottatt» uten at man betaler returfrakt er ikke tillatt. Om dette skjer vil pakken betraktes som uavhentet, og du belastes et returgebyr på kr. 300. Det er derfor viktig at du henter ut pakken selv om du angrer kjøpet, og deretter returnerer som beskrevet her, for å unngå unødvendige kostnader.
6.5 Returkostnadene dekkes av deg som kunde (jr. Angrerettloven § 8). Vi gjør oppmerksom på at å ikke hente pakken din, eller å nekte å motta pakken, ikke er ensbetydende med å benytte seg av angreretten. For at angreretten skal gjøres gjeldende, må produktet bli returnert i samme mengde og stand som du mottok den i, og i original emballasje, sammen med angrerettskjema. Forsegling på forseglede produkter må ikke være brutt. Ved korrekt gjennomført retur (iht. Angrerettloven), vil beløpet bli tilbakebetalt innen 7 dager.
Vi gjør oppmerksom på at Angrerettloven gjelder kun ved forbrukerkjøp. Angreretten kan derfor ikke benyttes av firmaer eller andre som har handlet som ledd i næringsvirksomhet (jr. Angrerettloven § 5, punkt a).
6.6 Reklamasjon Dersom det oppdages eventuelle feil eller mangler ved et produkt, overbringes muntlig eller skriftlig beskjed til oss så fort som mulig. Vi anbefaler at du inkluderer bilder. Ved godkjent reklamasjon kan du kreve retting av feil, omlevering, prisavslag, erstatning eller kjøpet hevet. Feilen må foreligge når du får produktene i din besittelse. Dersom reklamasjon blir godkjent, skal Boltreplassen.no bære kostnaden av retur ved å utstede en returseddel til kunde. Reklamasjonsretten gjelder i henhold til norsk lov.
Reklamasjonsretten dekker ikke problemer grunnet vanlig slitasje, feil bruk, feilinstallasjon eller feil som oppstår etter egen forandring på produktets funksjon og utseende (ombygging, oppgradering eller annen endring).
OBS: Boltreplassen har ikke ansvar for tap eller skade i forbindelse med bruk av våre produkter.
VIKTIG: Ikke send reklamasjonsvarer i retur til oss uten at du først har vært i kontakt med vår kundeservice. Vi behandler reklamasjonssaker først og fremst per e-post.
6.7 Retur Dersom du ønsker å heve kjøpet på en eller flere varer, må forespørsel sendes til Boltreplassen før varene sendes tilbake til oss. Send derfor en e-post til [email protected]. Oppgi navn, ordrenummer, produktnavn, antall og returårsak. Betingelsen for retur er at varen ikke har vært i bruk og at den kan selges som ny. Alle merkelapper skal henge på og originalemballasjen må også legges ved. Det er viktig at varene pakkes godt, slik at de ikke knuser i postgang.
Ved retur betaler forbruker frakt for returnering av varen(e). Kreditering av returnert vare skjer når Selger har mottatt varen.
7. Garanti og klager
Noen av Selgerens produkter har garantier. Informasjon om henholdsvis eventuell garantiperiode og spesielle bestemmelser om garantier for hvert produkt er fastsatt på Boltreplassen eller i de Generelle vilkårene. Garantier for produkter skal kun dekke opprinnelige produksjonsdefekter og følgelig ikke mulig feil som oppstår ved eller etter mulige, individuelle endringer av produktets funksjon og utseende, for eksempel ombygging, oppgradering eller annen konfigurasjon av produktet. Kundens bestillingsbekreftelse etablerer garantisertifikatet. Du finner vilkårene for Samarbeidspartneres eventuelle garantier på respektive vilkårsside for hver av disse.
Retten til å fremme en klage gjelder produkter som er defekte i henhold til gjeldene forbrukervernlovgivning. En Kunde som ønsker å gjøre bruk av sin rett til å fremme klage for et bestilt produkt, skal ved bruk av kontaktinformasjonen som finnes på nettstedet, kontakte selgeren så snart som mulig etter at defekten ble oppdaget. Klager fremmet innen to måneder fra Kunden oppdaget defekten, skal alltid anses å være blitt gitt i rett tid. Kunden har rett til å fremme en klage på produkter kjøpt på nettstedet, innen 2 år etter å ha mottatt produktet, eller innen fem år hvis produktet ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre enn to år.
Selgeren skal bære kostnadene for returfrakten for eventuelle, godkjente klager.
Straks et produkt som det er fremmet klage på er returnert og klagen godtas, skal Selgeren refundere Kunden i samsvar med gjeldende forbrukervernlovgivning. Selgeren bestreber seg på å gjøre dette innen 30 dager etter at Selgeren har mottatt klagen, men dette vil kunne bli forsinket avhengig av produkttypen. Selgeren forbeholder seg retten til å avslå enhver klage hvis produktet i henhold til gjeldende forbrukervernlovgivning viser seg ikke å være defekt. I forbindelse med klager etterlever Selgerens retningslinjene gitt av Forbrukertvistutvalget.www.forbrukertvistutvalget.no
Ved mottatt feilaktig eller defekt vare der Kunden ønsker ny erstatningsvare, kommer Selgeren til å sende ut erstatningsvaren.
Opplysning om klagemuligheter
Hvis du vil klage over en vare eller tjeneste kjøpt hos oss, kan du inngi en klage til:
Forbrukerrådet
Fred Olsens gate 1
0152 Oslo
Du kan klage till Forbrukerrådet via www.forbrukerradet.no
Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her – www.ec.europa.eu/odr
8. Force majeure
Selgeren er ikke ansvarlig for eventuelle forsinkelser forårsaket av forhold utenfor Selgerens kontroll, for eksempel generell arbeidstvist, krigshandlinger, brann, lynnedslag, terroristangrep, endrede bestemmelser fra myndighetene, tekniske problemer, defekter i kraft-/tele-/datamaskinkommunikasjoner eller annen kommunikasjon og defekter eller forsinkelser i tjenesten fra underleverandører som skyldes forhold som nevnt foran. Slike forhold skal føre til unntak fra erstatninger og andre tiltak Hvis en slik situasjon skulle oppstå, skal Selgeren informere Kunden tilsvarende både i begynnelsen og ved slutten av perioden for den aktuelle situasjonen. Hvis situasjonen har vart i mer enn to måneder, har både Kunden og Selgeren rett til å avbryte kjøpet med umiddelbar virkning.
9. Endringer i de generelle vilkårene
Selgeren forbeholder seg til enhver tid retten til å endre disse Generelle vilkårene. Eventuelle endringer i disse Generelle vilkårene skal publiseres på Boltreplassen. Endringer vil gjelde straks Kunden har akseptert de Generelle vilkårene (i forbindelse med et nytt kjøp, eller mens han/hun ser på Boltreplassen), eventuelt 30 dager etter at Selgeren har informert Kunden om endringene. Men Selgeren anbefaler at Kunden jevnlig holder seg oppdatert på Boltreplassen for å bli oppmerksom på mulige endringer i de Generelle vilkårene.
10. Konfliktløsning
Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Kjøperen kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med selger. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget. Vedtak av Forbrukertvistutvalget er rettskraftig fire uker etter forkynning. Se lov av 28. april 1978 nr. 18 om behandling av forbrukertvister.